Een groeiend bedrijf betekent vaak meer personeel, meer activiteiten en meer gezelligheid. Maar hoe zit het ook alweer met de werkkostenregeling? (hierna WKR). En hoe groot is de vrije ruimte en welke zaken vereisen aandacht? Om ervoor te zorgen dat jij als werkgever niet voor onaangename fiscale verrassingen komt te staan, hebben wij voor jou alvast een filter toegepast. Wij geven je graag enkele handige tips om de ruimte binnen de WKR optimaal te benutten.

1. Een goede planning is de sleutel

Vaak gaat het overgrote deel van de vrije ruimte op aan uitjes of borrels. Bepaal van tevoren of sommige activiteiten of borrels op kantoor plaats kunnen vinden. Dit zorgt voor meer beschikbare vrije ruimte als er andere gelegenheden zijn die wel buiten de deur moeten plaatsvinden. 

2. Slimme vergoedingen

De WKR stelt je als werkgever in staat om onbelaste vergoedingen te geven aan jouw personeel. Denk hierbij niet alleen aan werk-gerelateerde zaken zoals kilometer- of thuiswerkvergoeding. Enkele andere voorbeelden hiervan zijn kerstpakketten, bedrijfsfitness of een vergoeding voor een zakelijk fietsplan. Enerzijds leidt dit tot waardering bij jouw personeel, anderzijds biedt dit voor jou als werkgever fiscale voordelen. Een win-win situatie voor beide!

3. Flexibiliteit met cafetariamodel

Je kunt ervoor kiezen om de WKR binnen een cafetariamodel te gebruiken, laat jouw werknemers kiezen uit verschillende vergoedingen binnen dit cafetariamodel. Dit zorgt ervoor dat jouw werknemers kunnen profiteren van de fiscale voordelen die matchen bij hun eigen behoeften. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verhogen van de vergoeding voor woon-werkverkeer met eigen vervoer. 

4. Maak meer gebruik van nihil waarderingen

Maak gebruik van voorzieningen met een nihil waardering, zoals fruit op de werkvloer of de koffiemachine in de keuken. Dit zijn onbelaste opties die de fiscale druk reduceren. Nihilwaarderingen gaan niet ten koste van de vrije ruimte.

5. Een up-to-date administratie

Houd je administratie omtrent de WKR actueel bij, door registratie van alle vergoedingen en verstrekkingen gedurende het jaar. Op deze manier is je WKR-administratie transparant en kun je -indien nodig- makkelijker fiscale vragen beantwoorden. 

6. Informeer jouw team

In tijden van een concurrerende arbeidsmarkt is het vandaag de dag extra van belang om je personeel te blijven binden en boeien. Een goed geïnformeerd team kan jou ook helpen met het maken van bewustere keuzes, betrek daarom je team bij WKR-keuzes.

Met deze tips kun je op een effectieve manier de WKR in balans houden en je volledig focussen op de groei van jouw bedrijf. 

Wil je advies over de WKR? Neem dan contact op met een van onze specialisten of stuur een e-mail naar info@forwardfiscalisten.nl of bel ons op 088-1412400. Onze specialisten staan voor je klaar, iedere dag opnieuw.

Spread the word. Share this post!

Vragen over dit artikel? Neem contact op met Freek van Wijk.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Voor fiscale updates en adviezen
Naam
E-mailadres
×