Ongewild heeft u er als consument, zonder dat u zich dat realiseert, dagelijks mee te maken: algemene voorwaarden. Ook als ondernemer zijn ze in uw bedrijfsvoering niet meer weg te denken. Het belang van een goede set algemene voorwaarden is evident: het maakt het standaardiseren van overeenkomsten mogelijk en kan een aantal basisuitgangspunten vastleggen. Denk daarbij aan toepasselijkheid van die voorwaarden of beperking van aansprakelijkheid.

Wat vaak wordt vergeten, is dat u als ondernemer de mogelijkheid heeft om bijvoorbeeld uw klant tot nakoming van zijn prestatie nadere zekerheid te laten stellen. U kunt dat relatief eenvoudig in uw algemene voorwaarden regelen. Ook voor reeds bestaande overeenkomsten bestaat die mogelijkheid, mits u zich daarbij aan de wettelijke vereisten houdt. Immers, indien u te maken krijgt met een wederpartij die niet of niet tijdig betaalt/ levert verlangt u zekerheid om alsnog uw rekening betaald te krijgen of uw spullen terug te halen. Het gevaar bestaat dat u ofwel naar uw centen kunt fluiten, ofwel achteraan de rij staat in het geval van een faillissement van uw wederpartij. In het laatstgenoemde geval ziet u nagenoeg zeker uw vergoeding voor geleverde diensten of producten verdampen.

Uw onderneming verandert en daarmee mogelijk ook uw algemene voorwaarden. De specialisten van Team Ondernemingsrecht denken graag met u mee om te beoordelen of deze nog wel up to date zijn en of deze dienen te worden aangepast.

Wilt u de kleine lettertjes in uw algemene voorwaarden eens goed onder de loep laten nemen? Neem dan contact op met ondernemingsrecht specialist Noud Broeren via n.broeren@forwardadvocaten.nl of 06-20887576.

Spread the word. Share this post!

Vragen over dit artikel? Neem contact op met Freek van Wijk.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Voor fiscale updates en adviezen
Naam
E-mailadres
×